DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 3
TOPIK
|
Memang Makanan Aku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN
|
3.2 Memahami kegigian haiwan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN
|
3.2.1 Menyatakan tabiat makan haiwan :
herbivor, karnivor, omnivor
3.2.3 Menjelaskan pemerhatian melalui
lakaran dan penulisan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMPOH
|
60 minit
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUMBER
|
10 topeng haiwan
Kertas A4
Lembaran penilaian dalam
buku latihan murid
Lembaran dalam buku
aktiviti murid
Lembaran kerja
pemulihan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AKTIVITI
|
·
Murid memakai 10
topeng haiwan yang disediakan oleh guru.
·
Murid menamakan
haiwan tersebut manakala guru mencatat jawapan murid pada papan hitam.
·
Guru memperkenalkan
tajuk pada hari ini.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ORIENTASI
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PENCETUSAN IDEA
|
·
10 murid yang
memakai topeng haiwan telah dibahagikan kepada lima kumpulan.
·
Setiap kumpulan
berbincang tentang haiwan dan makanannya.
·
Guru mencatat jawapan
murid pada papan hitam.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
|
·
Guru menerangkan maksud
herbivor, karnivor dan omnivor.
·
Guru bersoal jawab
dengan murid.
G : Apakah makanan lembu?
M : Rumput
G : Adakah rumput tumbuhan atau
haiwan?
M : Tumbuhan
G&M : Lembu makan rumput. Lembu
makan tumbuhan. Lembu
ialah herbivor.
·
Guru mencatat
jawapan murid dengan melengkapkan jadual tersebut.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
APLIKASI IDEA
|
·
Guru mengedarkan
kertas A4 kepada setiap murid.
·
Murid melukis
seekor haiwan dan makanannya dalam tempoh 7 minit.
·
Setiap murid
membentangkan hasil lakarannya dengan tabiat makan haiwan tersebut.
·
Murid menjalani
penilaian secara bertulis.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REFLEKSI
|
·
Murid merumuskan
tajuk pelajaran hari ini.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PENTAKSIRAN
|
Lembaran penilaian dalam buku latihan
murid
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PENGAYAAN
|
Latihan dalam buku aktiviti murid
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PEMULIHAN
|
Lembaran kerja pemulihan
|
No comments:
Post a Comment