DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 3
TEMA : SAINS HAYAT
TOPIK : HAIWAN
STANDARD KANDUNGAN : MEMAHAMI PERGERAKAN
HAIWAN
STANDARD PEMBELAJARAN : Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat :-
- Menamakan secara lisan dan bertulis 10 cara pergerakan haiwan
- Menyatakan dengan 2 atau lebih contoh haiwan mengikut pergerakannya
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID : Murid pernah
melihat dan tahu bagaimana haiwan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang
lain
BBM : slaid
gambar haiwan, video pergerakan haiwan, kertas mahjung, marker pen, lembaran
buku kerja
Fasa / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti PdP
|
Catatan
|
Orientasi (5m)
|
Permainan “Cikgu kata ...”
- Manusia menggunakan kaki untuk
berjalan, berlari dan melompat.
Haiwan juga bergerak dari satu tempat
ke tempat yang lain
|
Guru memberi arahan lisan manakala
murid melakukan pergerakan seperti berjalan, berlari dan melompat.
Guru memperkenalkan tajuk pada hari
ini.
|
|
Pencetusan idea (10m)
|
Pergerakan haiwan
Berjalan Merangkak
Terbang
Berenang
Menjalar
Mengengsot
Merayap
Berlari
Melompat
Memanjat
|
Guru memaparkan 10 slaid gambar haiwan.
Murid menamakan pergerakan haiwan.
Guru dan murid membuat simulasi
menggunakan anggota badan bagi pergerakan haiwan atau memaparkan video
pergerakan haiwan.
|
BBM :
Slaid gambar gambar haiwan
|
Penstrukturan semula idea (15m)
|
Menjelaskan Pergerakan haiwan
Berjalan
Merangkak
Terbang
Berenang
Menjalar
Mengengsot
Merayap
Berlari
Melompat
Memanjat
|
Guru memaparkan 10 slaid gambar haiwan
dan meminta murid menyatakan bagaimana haiwan bergerak.
Contoh
G : Bagaimanakah ikan bergerak?
M : Ikan berenang menggunakan sirip
G : Bagaimanakah kanggaru bergerak?
M : Kanggaru melompat menggunakan kaki
yang panjang
|
BBM :
Slaid gambar haiwan
KB :
Menghubung kait
Mencirikan
|
Aplikasi idea (27m)
|
Memberi contoh haiwan mengikut
pergerakan haiwan
|
Guru membahagikan murid kepada lima
kumpulan.
Setiap kumpulan memberi contoh nama
haiwan berdasarkan pergerakan haiwan yang telah diagihkan oleh guru.
Setiap kumpulan membentangkan hasil
perbincangan di dalam kelas.
Murid menjawab lembaran buku kerja.
|
BBM :
Kertas mahjung
Marker pen
Lembaran buku kerja
KB :
Menghubung kait
Mencirikan
NMSS :
Bekerjasama dalam kumpulan
|
Penutup (3m)
|
Kesimpulan tajuk
|
Murid merumuskan tajuk pelajaran pada
hari ini.
|
KB :
Membuat kesimpulan
|
Nota
Pergerakan Haiwan
|
Contoh Haiwan
|
Berjalan
|
kucing, sesumpah, ayam, tupai, ostrich,
burung merak, penguin
|
Merangkak
|
Panda, kura-kura, beruang, ketam,
buaya
|
Terbang
|
Burung, kelawar, lebah, kumbang,
rama-rama, pepatung
|
Berenang
|
Penguin, ikan, belut, itik, ikan
lumba-lumba, paus,
|
Menjalar
|
Ular, cacing
|
Mengengsot
|
Siput, anjing laut, lintah,
|
Merayap
|
Semut, ulat bulu, lipan, lipas
|
Berlari
|
Harimau bintang, singa,
|
Melompat
|
Belalang, kanggaru, katak, arnab
|
Memanjat
|
Beruang koala, monyet
|
No comments:
Post a Comment