DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 2
TOPIK
|
Haiwan Dan Tempat Perlindungan
|
STANDARD KANDUNGAN
|
2.1 Memahami haiwan mempunyai
keperluan asas untuk hidup
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
2.1.5 Mengenal pasti tempat
perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua,
di dalam air, dalam tanah, dan di celah batu atau kayu
2.1.7 Menjelaskan pemerhatian melalui
penulisan dan lisan
|
TEMPOH
|
60 minit
|
SUMBER
|
Kad Gambar
Kertas mahjung dan marker pen
Kertas A4 yang mengandungi soalan KBAT
Lembaran penilaian dalam buku latihan murid
Lembaran dalam buku aktiviti murid
Lembaran kerja pemulihan
|
AKTIVITI
|
·
Guru menunjukkan
kad gambar seekor kucing yang terbiar.
Adakah kucing
memerlukan tempat perlindungan?
Ya.
·
Guru memperkenalkan
tajuk pada hari ini.
|
ORIENTASI
Haiwan memerlukan tempat perlindungan
sebagai keperluan asas untuk hidup.
|
|
PENCETUSAN IDEA
|
·
Murid menamakan tempat
perlindungan / tempat tinggal haiwan yang anda tahu.
·
Guru mencatat
jawapan murid pada papan hitam menggunakan Peta Bulatan.
|
PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
|
·
Guru menampal kad
bergambar tempat perlindungan haiwan manakala murid menamakannya.
·
Guru mengedarkan
kertas mahjung dan marker pen.
·
Dalam 5 kumpulan,
murid menulis seberapa banyak contoh haiwan beserta tempat perlindungannya.
·
Setiap kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
|
APLIKASI IDEA
Pengajaran ilmu : Kepentingan tempat
perlindungan
Penjanaan idea : Kesan buruk jika
haiwan tiada tempat tinggal
Pengajaran nilai :
Sayangi haiwan dengan menyediakan
tempat tinggal
|
·
Guru mengedarkan
kertas A4 yang mengandungi soalan KBAT kepada setiap kumpulan.
·
Namakan 11 tempat perlindungan haiwan
beserta 2 contoh haiwan.
·
Mengapakah haiwan memerlukan tempat
perlindungan?
·
Ramalkan kesan buruk sekiranya haiwan tiada
tempat perlindungan.
·
Anda telah terjumpa seekor kucing terbiar. Apakah
yang akan anda lakukan?
·
Setiap kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
|
REFLEKSI
|
·
Murid merumuskan
tajuk pelajaran hari ini.
·
Murid menjalani
penilaian secara bertulis.
|
PENTAKSIRAN
|
Lembaran penilaian dalam buku latihan
murid
|
PENGAYAAN
|
Latihan dalam buku aktiviti murid
|
PEMULIHAN
|
Lembaran kerja pemulihan
|
NOTA
Tempat Perlindungan
|
Contoh Haiwan
|
Sarang
|
Burung, lebah, semut, labah-labah,
tebuan
|
Gua
|
Kelawar, beruang
|
Lubang tanah
|
Ular, arnab, ketam, moles
|
Dalam tanah
|
Cacing
|
Lubang pokok
|
Tupai
|
Reban
|
Ayam, itik, angsa
|
Kandang
|
Kambing, lembu, kuda, unta
|
Atas pokok
|
Monyet, sesumpah, ulat bulu, koala
|
Di dalam air
|
Ikan, berudu, sotong, udang, obor-obor
|
Di celah batu
|
Lintah, siput
|
Di celah kayu
|
Anai-anai
|
No comments:
Post a Comment