DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 3
TOPIK
|
Kenali haiwan
|
STANDARD KANDUNGAN
|
3.1 Memahami ciri haiwan
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
3.1.1 Mengenal pasti ciri haiwan iaitu
habitat : hidup di darat, di air serta di darat dan air
3.2.3 Menjelaskan pemerhatian melalui
penulisan dan lisan
|
TEMPOH
|
60 minit
|
SUMBER
|
Slaid Gambar
Kertas mahjung dan marker pen
Kertas A4 yang mengandungi soalan KBAT
Lembaran penilaian dalam buku latihan murid
Lembaran dalam buku aktiviti murid
Lembaran kerja pemulihan
|
AKTIVITI
|
·
Guru menunjukkan
slaid gambar haiwan yang hidup di darat, air serta di darat dan air.
·
Guru memperkenalkan
tajuk pada hari ini.
|
ORIENTASI
|
|
PENCETUSAN IDEA
|
·
Guru menerangkan
habitat ialah tempat tinggal semula jadi bagi haiwan dan tumbuhan.
·
KBAT : Mengapakah haiwan memerlukan tempat
tinggal?
Untuk meneruskan hidup, melindungi diri
daripada cuaca, sebagai tempat persembunyian, tempat yang selamat untuk
melahirkan anak, tempat untuk mengumpulkan makanan
·
Guru mencatat
jawapan murid pada papan hitam menggunakan Peta Bulatan.
|
PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
|
·
Guru membahagikan
murid kepada tiga kumpulan dan mengedarkan kertas mahjung dan marker pen.
·
Dalam kumpulan,
murid menulis seberapa banyak contoh haiwan yang tinggal di darat atau di air
atau di darat dan air.
·
Setiap kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
|
APLIKASI IDEA
|
·
Guru mengedarkan
kertas A4 yang mengandungi soalan KBAT kepada setiap kumpulan.
·
Bagaimanakah habitat haiwan boleh dimusnahkan?
·
Ramalkan apa yang akan berlaku sekiranya
habitat haiwan dimusnahkan.
·
Apakah tanggungjawab kita untuk mengekalkan
habitat semulajadi?
·
Setiap kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
|
REFLEKSI
|
·
Murid merumuskan
tajuk pelajaran hari ini.
·
Murid menjalani
penilaian secara bertulis.
|
PENTAKSIRAN
|
Lembaran penilaian dalam buku latihan
murid
|
PENGAYAAN
|
Latihan dalam buku aktiviti murid
|
PEMULIHAN
|
Lembaran kerja pemulihan
|
No comments:
Post a Comment