DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 3
TEMA : SAINS HAYAT
TOPIK : HAIWANKU MANJA
STANDARD KANDUNGAN : MEMAHAMI CIRI
HAIWAN
STANDARD PEMBELAJARAN : Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat :-
- 1. Menamakan secara lisan 10 ciri-ciri haiwan iaitu bercangkerang keras, berbulu, berbulu pelepah, bersisik, berkaki, bersayap, berekor, bertanduk, berparuh dan berkuku tajam
- Menyatakan 5 jawapan betul daripada 10 ciri-ciri haiwan tersebut secara bertulis
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID : Murid dapat
menamakan tiga atau lebih ciri-ciri haiwan berdasarkan haiwan yang pernah
dilihat
STRATEGI PDP : Pembelajaran koperatif, teknik
penyoalan
KPS : memerhati, mengelas, berkomunikasi
NMSS :
bekerjasama secara berkumpulan, menyedari bahawa sains merupakan satu
daripada
cara untuk memahami alam
KB :
mencirikan, mengelas
BBM : kad
imbasan gambar, kad perkataan, lembaran buku kerja
Fasa / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pdp
|
Catatan
|
Orientasi (5m)
|
Mengenal pasti pengetahuan sedia ada
murid tentang haiwan yang murid tahu
|
Murid menulis nama haiwan pada papan
hitam.
Guru memperkenalkan tajuk pada hari
ini.
|
|
Pencetusan idea (10m)
|
Mengenal pasti pengetahuan sedia ada
murid tentang menamakan ciri-ciri haiwan
|
Guru menampal kad imbasan gambar
haiwan pada papan hitam.
Murid menamakan ciri-ciri haiwan
tersebut manakala guru menulis jawapan murid.
|
BBM :
kad imbasan gambar haiwan
|
Penstrukturan semula idea (15m)
|
Ciri-ciri haiwan
Litupan badan
Bercangkerang keras
Berbulu
Berbulu pelepah
Bersisik
Anggota badan
Berkaki
Berekor
Bersayap
Bertanduk
Berparuh
Berkuku tajam
|
Guru menampal kertas mahjung yang mengandungi
kad perkataan pada hujung papan hitam.
Murid membaca kad perkataan tersebut.
Murid menampal kad perkataan pada kad
imbasan gambar haiwan yang betul.
Guru dan murid menyemak jawapan
bersama.
Murid mengelaskan ciri-ciri haiwan
kepada dua kategori iaitu litupan badan dan anggota badan.
|
STRATEGI PDP :
Pembelajaran koperatif
BBM :
Kad imbasan gambar
Kad perkataan
|
Aplikasi idea (25m)
|
|
Dalam kumpulan, murid berbincang dan
menulis nama haiwan beserta ciri-ciri haiwan tersebut dalam masa 5 minit.
Setiap kumpulan membentangkan hasil
perbincangan di dalam kelas.
Murid menjawab lembaran buku kerja.
|
BBM :
Kertas A4
Pensel warna
Lembaran buku kerja
NMSS :
Bekerjasama dalam kumpulan
|
Penutup (5m)
|
Kesimpulan tajuk
|
Guru bersoal jawab dengan murid.
Namakan dua kategori ciri-ciri haiwan.
Litupan badan dan anggota badan.
Namakan empat ciri haiwan dalam
kategori litupan badan.
Bercangkerang keras, berbulu, berbulu
pelepah dan bersisik.
Namakan enam ciri haiwan dalam
kategori anggota haiwan.
Berkaki, berekor, bersayap, bertanduk,
berparuh dan berkuku tajam
|
STRATEGI PDP :
Teknik penyoalan
NMSS :
menyedari bahawa sains merupakan satu
daripada cara untuk memahami alam
|
No comments:
Post a Comment