SAINS
TAHUN 5
TAJUK
|
Cahaya
bergerak lurus
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
Murid menyatakan cahaya bergerak lurus
Murid memberi contoh untuk mengesahkan bahawa cahaya bergerak lurus
|
STRATEGI
PdP
|
Penemuan
terbimbing
|
FASA / MASA
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
ORIENTASI
|
· Guru menayangkan
video “Light travels in a straight line”.
· Guru bersoal jawab
dengan murid.
G
: Apakah objek yang digunakan untuk menghasilkan cahaya?
M
: Lampu suluh.
G
: Apakah yang anda faham tentang video ini?
M
: Cahaya bergerak lurus.
· Guru memperkenalkan
tajuk pada hari ini.
Bagaimanakah
cahaya bergerak?
Cahaya
bergerak lurus.
|
PENCETUSAN IDEA
|
Guru
menayangkan slaid powerpoint manakala murid menjawab soalan tersebut.
1.
Namakan objek yang boleh menghasilkan cahaya.
Lampu suluh, mentol.
2.
Namakan sumber cahaya semula jadi.
Matahari.
3.
Namakan serangga yang dapat mengeluarkan cahaya.
Kelip-kelip.
4.
Adakah cahaya bergerak lurus?
Ya / tidak
|
PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
|
AKTIVITI 1 : CD TEGAK
Alatan
dan bahan : CD, plastisin dan lampu suluh
Langkah-langkah
1.
Susun ketiga-tiga CD sebaris dan letakkan plastisin
pada setiap CD.
2.
Pegang lampu suluh dan halakan ke lubang CD.
3.
Perhatikan cahaya tersebut.
Soalan
1.
Adakah anda dapat melihat cahaya lampu suluh apabila
ketiga-tiga CD disusun secara sebaris?
2.
Dapatkah kamu melihat cahaya lampu suluh menembusi
lubang pada kad terakhir apabila kamu menggerakkan salah satu CD?Terangkan pemerhatian
kamu.
3.
Bagaimnakah cahaya bergerak?
AKTIVITI 2 : DI MANAKAH
...?
Alatan
dan bahan : Glob dan lampu suluh
Langkah-langkah
1.
Halakan lampu suluh ke glob. Namakan negara yang dapat
kamu lihat.
2.
Halakan lampu suluh ke negara China. Namakan
negeri-negeri di China.
Soalan
1.
Apabila lampu suluh pada glob, kamu dapat melihat
negara tersebut. Mengapakah kejadian ini berlaku?
2.
Bagaimanakah cahaya bergerak?
AKTIVITI 3 : TEROPONG
LURUS DAN BENGKOK
Alatan
dan bahan : kertas mahjung, pita selofan dan lampu suluh
Langkah-langkah
1.
Gulungkan kertas mahjung dan lekatkan dengan pita
selofan.
2.
Perhatikan cahaya lampu menggunakan teropong itu.
Soalan
1.
Adakah kamu nampak cahaya lampu suluh apabila
menggunakan teropong kertas?
2.
Bengkokkan teropong kertas itu. Adakah kamu nampak
cahaya lampu? Mengapakah situasi ini berlaku?
3.
Bagaimanakah cahaya bergerak?
SOALAN KBAT
1.
Jika anda berada di dalam bilik yang gelap, adakah
cahaya bergerak lurus?
Tiada sumber cahaya.
2.
Lampu bilik darjah dapat menerangi satu bilik. Kenapa?
Cahaya bergerak lurus dari semua arah.
3.
Adakah tiga pokok pasu bunga di luar rumah menerima
cahaya matahari? Mengapa?
Ketiga-tiga pokok menerima cahaya matahari
yang sama kerana cahaya bergerak lurus dari semua arah.
|
APLIKASI IDEA
|
· Guru menayangkan
video tentang :-
Gerhana bulan
Gerhana matahari
Sinar cahaya dari lampu kereta
Sinar cahaya dari lampu
Sinar cahaya dari rumah api
Pancaran cahaya matahari
Pembentukan bayang-bayang
· Guru meminta murid
menyatakan bahawa fenomena atau peristiwa di atas menunjukkan cahaya bergerak
lurus atau tidak.
· Kemudian, guru
memberikan penerangan berbantukan video untuk mengukuhkan pemahaman murid.
|
REFLEKSI
|
· Murid merumuskan
tajuk pelajaran pada hari ini.
· Murid menyiapkan
lembaran latihan yang diberikan.
|
No comments:
Post a Comment